Ett gott professionellt rykte är värdefullt.
Olle Leckne berättar om vägen dit.
Låt oss börja med att ta oss en titt på den här bilden:
I mitten på stjärnan har vi det många eftersträvar:
- En del lyckas med det helt naturligt tack vare deras förmåga att vara sig själva, kundfokus, bra bemötande och goda resultat
- Andra får kämpa med sin image och kanske behöver jobbar med självutveckling för att inse sina förbättringsområden
Professionellt rykte är uppfattningen av en person i yrkeslivet, baserat på deras handlingar, beteende och prestationer.
För att få ett gott professionellt rykte så behöver det säger och gör stämma överens med vem du är. Dina handlingar ska vara konsekventa över tid. Ett etiskt och professionellt beteende. Du ska upprätthålla en hög kompetensnivå inom ditt område. Ett högkvalitativt arbete och att aktivt bygga positiva relationer med kollegor och kunder, bidrar till det professionella ryktet.
Sociala medier kan i hög grad påverka en persons professionella rykte, både positivt och negativt. Att dela relevant och lämpligt innehåll som visar upp ens expertis och professionella prestationer kan förbättra deras rykte. Å andra sidan kan det skada det att lägga upp kontroversiellt eller oprofessionellt innehåll.
Inom affärsnätverk formas ens professionella rykte till stor del av kvaliteten på deras arbete, deras interpersonella färdigheter och de relationer de bygger med andra i deras professionella nätverk. Att bygga ett gott rykte i detta sammanhang kräver att man konsekvent levererar högkvalitativt arbete, är en god kommunikatör och samarbetspartner samt är en pålitlig och pålitlig professionell.
Så skapar sälj- och marknadsföringsteam förtroende
Om personlig och professionell produktivitet