*) The Digital Transformation Report 2017

**) 11 Rules for Creating Value in the #Social Era

Upptäck det rätta sättet att sälja***

Den digitala transformationen är bland de tre viktigaste frågorna visar en intressant rapport*. För många styrelser är digitalisering högst upp på företagets agenda.

Leverantörer av molnlösningar argumenterar att det är CLOUD som är det viktigaste som hänt. Nåja, visst är det viktigt att företagen digitaliserar data och förflyttar det till molnet så det blir lättåtkomligt.

Att kliva in i DEN SOCIALA ERAN**, är den viktigaste insikten. Många underskattar hur svårt och annorlunda det faktiskt är att "vara social och bygga relationer" digitalt. Särskilt med tanke på att de flesta marknadsavdelningar har vanan att tala om för kunderna vad de ska köpa för produkter. Säljavdelningarnas säljare har också vanor. Många är rekryterade för att "vara hungriga och drivande".

Vilket är en total krock mot vad den intelligenta digitala köparen vill möta på sin köpresa för att finna sin lösning.

Starta nu

Förbättra försäljningen utan att sälja, så här går det till...

Traditionellt sätt vs socialt sätt

Som du ser, på de två nedersta raderna i matrisen, är det stor skillnad i tankesätt och hur man möter kunden.

När man förstått det, är det enkelt att inse att det är fråga om en stor förändring av tankesätt, arbetssätt och skapande av nya goda vanor. *** så att köparna vill köpa.

Källa: 11 Rules for Creating Value in the Social Era av Nilofer Merchant

Sälja mer på nytt sätt med marknadsföring på nytt sätt

  • Transformationen av traditionell marknadsföring är INBOUND MARKETING
  • Transformationen av traditionellt sälj är SOCIAL SELLING
  • Köparna vill köpa

    Köparna gör det största jobbet själva genom att söka, läsa på, utvärdera, kolla referenser och rekommendationer i nätverket. Säljarna sparar tid.

  • Köparna får hjälp

    Genom relevant content hittar köparna pusselbitar till lösningen av sitt problem. Marknadsförarna ser vilka pusselbitar som funkar.

  • Säljarna hjälper köparna köpa

    Säljarna bidrar med värde och slipper argumentera och hantera invändningar.

  • Marknadsföringen influerar köparna tidigt på köpresan

    De som först influerar köparna i sociala media får oftast affären. I 74% av fallen enligt en undersökning.

Redo att sätta igång? 

Det finns fem enkla steg att komma igång med Social selling.

Goda nyheter: Inbound marketing ingår

STARTA NU