Mitt i digitaliseringen händer det att kunder uppvisar helt nya beteenden. Hur kommer det sig?

Digitaliseringen gör att mer information finns lagrad och sökbar på internet.

Social selling är roligt och gör dig till en bättre säljare

Köparna har i och med Google och LinkedIn fått kraftfulla verktyg att själv söka efter lösningar på sina problem. Kunderna är därmed välinformerade och inte lika intresserade av förutsättningslösa möten med säljare.

Men när du “slutar sälja” säljer du mer genom att du hjälper kunden köpa. Är du bra på social selling drar du till dig affärerna. Det är som att bli magnetisk.

Vad är social selling? 

En faktor i Social Selling är att bygga relationer. Och en viktig ingrediens i relationsbyggandet är att skapa förtroende. Det är en bra idé, för jag påstår att numera litar köpare mer på nätverket än på säljare.

Låt oss titta närmare på den nya spelplanen

Det har blivit ett uppsving för nätverkande, eller hur? Inte minst för nätverkande digitalt.

På LinkedIn är yrkespersoner öppna för kontakt. Professionella yrkespersoner och beslutsfattare ägnar allt mer tid åt Linkedin för att nätverket bidrar till deras professionella utveckling. De hänger med i de senaste trenderna.

Sociala beteenden

  1. Som social säljare söker du upp intressanta personer som kan vara intresserade av dina tjänster.
  2. Som social säljare är du uppmärksam på flödet och fångar du upp behov som kan lösas av de tjänster du tillhandahåller.
  3. Som social säljare hjälper du nätverket och nätverket hjälper dig genom att förmedla kontakter, behov och rekommendationer.

En hel del av dessa möjligheter går den uppsökande säljaren förbi eftersom hen använder telefonen och mail som verktyg och inte sällan kommer i otakt med köpprocessen.

Beteenden som gör dig till en bättre säljare på LinkedIn

  • Etablera ditt professionella rykte som en säljare som bidrar med värde
  • Sök och finn rätt personer, närma dig dem med lyhördhet och rätt timing
  • Var aktiv och dela med dig genom att skriva om vilka problem som finns och hur de kan lösas
  • Utöka och fördjupa relationerna i ditt nätverk

Bättre resultat med social selling

  • Leadsgenerering med LinkedIn (Sales navigator i kombination med CRM systemet)
  • Ett tillkommande flöde av förfrågningar tack vare rekommendationer och referenser i nätverket
  • Varma möten där den potentiella kunden ser fram emot mötet med DIG och efterfrågar företagets produkter och tjänster

Tidigare har LinkedIn gjort en undersökning och kommit fram till att sociala säljare säljer mer än sina kollegor som inte använder sitt sociala nätverk.

78% säljer mer med social selling helt enkelt.  Den siffran kommer öka när mer avancerade CRM stöd integreras med LinkedIn”. Säger Olle Leckne, säljare och LinkedInexpert.

Vill du veta hur bra du är på social selling?

[button_2 align=”left” href=”http://linkedin.com/sales/ssi” new_window=”Y”]Testa ditt social selling index här[/button_2]

Ditt Social selling score är ett mått på hur effektiv du är på att bli känd och bygga ditt professionella varumärke, hitta rätt personer, engagera med med insikt och bygga goda relationer.

Fakta/källa: Social selling index tillhandahålls av Linkedin. SSI  består av fyra delindex.  Linkedin följer up medlemmarna aktivitet på Linkedin och utifrpn denna aktivtet kan ett social selling score beräknas. Det är dett tal mella 0-100. Där 100 är maxpoäng.

Bli bättre säljare med social selling
Exempel på social selling score.

 


Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.