Det var inte så lätt att skriva inlägg som säljchefen Anders trodde. Men något måste göras åt det digitala säljandet, som hostar och hackar. Så nu sitter Anders hos Anna, som jobbar som marknadschef på företaget, och hoppas på råd och hjälp.
-Jag har flera duktiga skribenter i mitt team, säger Anna. Vi hjälper mer än gärna till.
Anders skruvar sig lite på stolen, och det skvätter ur kaffekoppen som numera är som fastlimmad i hans hand.
-Ok… Men vad skulle ni skriva då?
-Vi skapar innehåll varje dag, vi har ingen brist på uppslag, säger Anna, och låter lite förolämpad. Våra marknadsförare skapar jättemånga leads…
Trots att sälj-Anders är en bra talare ute hos kunder, får han plötsligt svårt att formulera sig. Marknadschefen är duktig på det hon gör, det vet han ju. Men det är han som umgås med kunderna ute i mötesrummen på företagen. Marknadsföringsavdelningen vet inte vad kunderna frågar om.
Anna och han jobbar i varsin professionell värld. Och ibland kan han uppleva att marknadsföringstexterna är lite, hm, generella. Bäst vore att skriva inlägg själv – men vi har ju sett hur det gick!
Så vad ska han göra då? Han behöver fler mötesbokningar. Konkurrenterna drar iväg med sina framgångsrika digitala säljprocesser, och Anna också med sin KPI, som i dagsläget är bättre än hans.
Plötsligt promenerar chefen förbi och kastar lite skämtsamt ur sig: ”Hur går det? Kan marknadschefen hjälpa säljchefen skriva säljande?”. Av den belåtna minen att döma är hen mycket nöjd med sitt skämt.
Men säljchefen och marknadschefen skrattar inte. Anders har drabbats av tunghäfta, och Anna är lite chockad över Anders misstänksamhet mot hennes avdelning när det gäller digitalt innehåll. Med den där typen skulle det ändå inte gå att samarbeta så låt honom skriva sina inlägg själv, tänker hon.
Men hon tror hon förstår dilemmat. Säljarna brukar ofta prata om hur de jobbar nära kunderna, äter lunch med dem, snackar med dem. Vet ”allt” om dem. Man måste helt enkelt komma på ett sätt att flytta ut hela Anders arsenal av kunskap, erfarenhet och inte minst säljcharm online. Det skulle gynna hela företaget och…
-Anders, säger Anna. Jag har en idé.
Tidigare inlägg ”Hmmm… det här fungerar inte”
Olle Leckne skildrar berättelsen om säljchefen utifrån sin egen erfarenhet.