Ombordstigning

Förstå din kund är viktigt, om du förstår din kund bättre, du kan ge dem en bra användarupplevelse för din produkt, och i sin tur bibehålla eller till och med öka kundlojalitet, därmed maximera vinsten.

I den här artikeln ska vi diskutera de fem faserna av kundens färd, för att ge dig insikt och handlingsbara punkter att börja, eller förbättra din kund onboarding-upplevelse.

Social selling är motsatsen till SPAM

Social selling ska kännas som när man köper


Steg 1: Vad är social selling?

Steg 2: Vad är bra social sales?

— SPACER —

[text_block style=”style_1.png” align=”left” font_size=”18″]Människor gör affärer med människor. I sociala media är det profiler och meddelanden som skriver till varandra.[/text_block]
  • Ditt professionella rykte? Summan av vad nätverket säger om dig
  • Förtroende? Vet du hur du skapar eller raserar förtroende?
  • Social selling index? När du kommer över SSI 80 kommer affärer till dig!
— SPACER —

— SPACER —

fade-leftfade-rightDu får fler videos via e-breven

  • 1.Varför
  • 2.Vad
  • 3.Hur

Varför är onboardingen av kunder viktig?

Du får inte en andra chans att göra ett första intryck. Onboarding hanterar den första kontakten och ger din potentiella klient förtroende för både de organisationer de arbetar med och den produkt de överväger.

Men det slutar inte där. Kunder kan falla av försäljningen tratt när som helst. Så slutpunkt till slutpunkt-rutten du ger potentiella kunder att flöda igenom kan ha en enorm inverkan på det upplevda värdet och potentiella köp av din produkt.


Vad är onboarding?

Kund onboarding är början till slutprocessen som gör det möjligt för kunder att hitta, utvärdera och så småningom köpa dina produkter genom en försäljningsprocess.

Ett utmärkt Customer onboarding-program hjälper kunder att först förstå fördelarna med din produkt eller tjänst, vägleder dem på installation och användning, och ger hjälpsam löpande support.


Hur skapa en onboarding som fungerar?

  1. Håll alltid idén om dina kunder och din produkt introduktion som ett sömlöst flöde
  2. Sträva efter tidig och upprepad användning av produkten. Den första veckan i en introduktionsfas är avgörande
  3. Förstå de mönster av användning som görs av kunder, fråga när, hur och varför skriva frågor.
  4. Sikta på att göra din produkt så hjälpsam, din kund kommer att tycka det är svårt att vara utan den
  5. Minska kundernas frustration, vara till hands, i varje ögonblick när en kund har en fråga eller ett problem
  6. Håll kundinteraktion personlig och sömlös, med hjälp av oss skapa den sömlösa kundupplevelsen.


Lyckad onboarding ger

  • En positiv känsla för din organisation och tjänster
  • Ökar summan av all försäljningen under kundens tid hos företaget
  • Minskar tappet från försäljningenstratten
  • Skapar långsiktig kundlojalitet
  • Ökad referensförsäljning
  • Förbättrad marginal och ökad merförsäljning


Möt Jannis & Olle

Jannis Politidis

Med sin passion, erfarenhet och intuitiva arbetssätt förvandlar Jannis kundens idé till fantastiska bilder och gör det extra för bästa resultat.

Jannis säger att det finns så mycket som man kan lära sig varje dag. Även om Jannis har jobbat med foto i över 40 år. Nu jobbar han med korta filmer, som med humor fångar uppmärksamhet och ger tittarna insikter.


Olle Leckne

Olle är entreprenör och känd av många som LinkedInexpert. Han hjälper säljare sälja mer med LinkedIn som säljverktyg och Social selling. Olle är uppskattad föredragshållare och inspiratör för hur man kan uppnå enastående resultat genom sitt personliga och professionella nätverk.


Teamet

Vi jobbar i team med tjänster som utgår från uppdragsgivarens behov.

Behoven tillmötesgås genom en nätverkslösning*. Där den kreativitet som uppstår i mötet mellan olika branscher och kulturer kommer uppdragsgivaren till gagn.

*) I vårt nätverk finns personer med kompetenser som är ledande inom sin nisch.


— SPACER —

Vad är dina förväntningar?

Skaffa dig till tillgång till e-brev serien med videos och insikter. Du lär dig vad som ger affärer i LinkedIn nätverket.

[op_popup popup_width=”700″ popup_open_effect=”fade” popup_close_effect=”fade” popup_open_speed=”fast” popup_close_speed=”fast” popup_border_color=”#ffffff” popup_border_size=”0″ popup_padding_top=”35″ popup_padding_bottom=”35″ popup_padding_left=”35″ popup_padding_right=”35″ pop_trigger_dontshow=”0″ pop_trigger_time=”0″ pop_exit_intent=”N” pop_dont_show_on_tablet=”N” pop_dont_show_on_mobile=”N” popup_id=”op_popup_id_1419481303713″]

Du får reda på hemligheten när du klickar här

[op_liveeditor_element data-style=””]

50% Complete


[/op_liveeditor_element]

[op_liveeditor_element data-style=””]

— SPACER —

[/op_liveeditor_element]

[op_liveeditor_element data-style=””][text_block style=”style_1.png” align=”center” font_size=”15″ font_color=”%23969696″]Ett par steg till: SKriv in din e-postadress och klicka på knappen så får du första e-brevet[/text_block][/op_liveeditor_element]
[op_liveeditor_element data-style=”eyJhZHZhbmNlZENsYXNzIjoib3Blbi1zYW5zLTYwMCJ9″]

Få tillgång till video och e-brev serien…

[/op_liveeditor_element]

[op_liveeditor_element data-style=”eyJhZHZhbmNlZENsYXNzIjoiYnV0dG9uIn0=”]

Villkor för personliga uppgifter: Du kan vara trygg med att din e-postadress är säker hos oss

[/op_liveeditor_element]

[op_liveeditor_elements][/op_liveeditor_elements][/op_popup]

  • Q.Vad är onboarding?

    A.Det är kundens ombordstigning och upplevelse av komma ombord som ny kund vi avser här.

    PS Onboarding sker även när en kandidat stiger ombord hos en ny arbetsgivare och blir anställd.

  • Q.Vilka fem steg ingår i onboarding av nya kunder?

    A.De fem faserna är medvetenhet, övervägande, köp, användarupplevelse och ambassadörskap. Ibland kallas dessa steg den psykologiska köpprocessen.

  • Q.Är det viktigt med en bra onboarding av nya kunder?

    A.Ja. Varje kund inleder en resa mot att köpa en produkt eller tjänst. Från början till finns det fem distinkta faser en kund kommer att passera. För varje fas finns det utmaningar och hinder som du kommer att behöva vägleda din kund igenom.

    Förstå din kund är viktigt. När du lärt känna din kund närmare kan du ge dem en bra användarupplevelse av din produkt/tjänst. Vilket i sin tur påverkar kunden att stanna kvar och köpa mer. En förstärkt kundlojalitet ökar värdet under kundens livstid. Vilket  därmed maximerar vinsten.

  • Q.Varför är det viktigt att tillhandahålla en sömlös onboarding-process för kunder?

    A.Varje kund inleder en resa mot att köpa en produkt/tjänst. Denna resa kallas köpresa.

    Köpresan börjar med insikt om behov och slutar med köp. Vi fokuserar här främst på den digitala köpresan och onboarding-processen.

    Efter köpresan tar kundresan vid. För varje interaktion på dessa resor finns det utmaningar och hinder som du kommer att behöva vägleda din kund igenom.

    Alla dessa interaktioner på köpresan utgör en del av vad som kallas en “onboarding-process”.