Hallå där! Låt mig berätta om en sak, som är underskattat, att se till att ha ett unikt förslag som kunden gillar och förstår direkt.

På engelska kallas det Unique Selling Proposition. På svenska: ett unikt värdeerbjudande.

Jag har avsiktligt tagit bort ordet selling. Det bidrar inte.

Att ha en USP är nyckeln till att öka försäljningen.

I grund och botten är en USP det som skiljer din produkt eller tjänst från konkurrenterna.

Om du inte skiljer dig eller är otydlig så skapas en uppförsbacke.

Kunden förstår helt enkelt inte varför de ska köpa av dig

Så här skapar du ett unikt värdeerbjudande:

USP unikt värdeerbjudande
Bildtext: När du testar ditt USP, så får du värdefull feedback.

Först och främst måste du känna din publik. Att förstå deras behov och önskemål är avgörande för att utveckla en USP som resonerar med dem. Gör lite marknadsundersökningar, samla in feedback från nuvarande kunder och skapa köparpersonligheter för att hjälpa dig förstå din publik.

Nästa sak är att identifiera dina unika egenskaper. Gör en lista över funktioner och fördelar med din produkt eller tjänst som är unika eller sticker ut från konkurrenterna. Detta kan inkludera din produktdesign, kundservice eller prissättning.

Analysera nu dina konkurrenter. Kolla in vad de gör och identifiera deras USP. Detta hjälper dig att differentiera din produkt eller tjänst och undvika att duplicera vad andra redan gör.

När du har fått allt det där, fokusera på att lyfta fram de fördelar som betyder mest för din publik, alltså dina framtida kunder.

Fördelar kan vara tids- eller kostnadsbesparingar, bekvämlighet eller kvalitet.

Och slutligen, skapa ett tydligt och kortfattat uttalande som kommunicerar värdet av din produkt eller tjänst med bara några få ord. Se till att det är lätt att förstå och minnesvärt.

Åh, och glöm inte att testa din USP med din publik för att se vilket gensvar du får. Samla in feedback och gör justeringar efter behov.

Lita på mig, att ta sig tid att utveckla en riktigt bra USP, det är värt det. Det hjälper dig att sticka ut från mängden och tilltala din publiks behov.


Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.