Ge relationerna din uppmärksamhet

Nu när utvecklingen tar ett skutt finns det många frågor – vi hjälper dig rätt.

Det finns mycket att diskutera och upptäcka för nu går utvecklingen framåt inom försäljning vilket möjliggörs av mer avancerande lösningar inom CRM – Customer Relationship Management.

Vill passa på att nämna att de gamla begreppen inte längre är tillräckligt väl beskrivande av möjligheterna och funktionerna.

När ”säljprocess” blir ”köpresa” och ”cold calls” blir ”selling socially” är faktiskt inte CRM tillräckligt. Det är inte bara information om och relationerna med kunderna som behöver hållas reda på. Vi som redan använder LinkedIn nätverket medvetet och drar nytta av LinkedIn Sales Navigator vet vad jag menar.

Förutom kunderna dvs ”C”et i CRM finns andra viktiga roller som influencers och ambassadörer i nätverket. Ena dagen är de kunder andra dagen är de leverantörer eller rekryterare och allt som oftast är de behjälpliga i nätverket om relationen med dem är hälsosam.

Jag återkommer nu med fler kommentarer om de värdefulla framsteg som blixtrar förbi i den snabba demon i videon ”Driving digital transformation with Microsoft intelligent selling business applications” som jag delade med mig av i förra artikeln med titeln Möjlighet förbättra försäljningen.

Digitaliseringen har bara börjat och det händer så mycket så det är svårt för sälj och marknadschefer att hänga med. Jag vill därför berätta om vad jag kallar den sociala utvecklingen digitalt. Den sociala utvecklingen är en marknadschefens viktigaste frågor i år och några år framåt. Den ena aspekten är att kommunikationen är dubbelriktad och den andra är att det krävs uppgradering av de sociala förmågorna för att effektivt kommunicera i den nya eran.

Inom B2B är förtroendeskapandet avgörande och om man inte har koll på sina relationer kan det bli tvärstopp. Oftast syns det inte ens att det blivit stopp. Säljaren som saknar relevanta verktyg och kompetens uppfattar det som att kunden eller köparen är upptagen. I själva verket jobbar de vidare med säljare som är socialt skickligare och har bättre systemstöd som managerar hela köpprocessen och möjliggör att relationerna vårdas proaktivt. #RelationshipHealthScore tillsammans med #SocialSellingScore spelar en viktig roll när den digitala orkestern ska träna för att spela i takt.

Exempel på konkreta hjälpmedel för sociala säljare

[video_player type=”embed” style=”1″ dimensions=”560×315″ width=”560″ height=”315″ align=”left” margin_top=”0″ margin_bottom=”20″ ipad_color=”black”]PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iNTYwIiBoZWlnaHQ9IjMxNSIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy55b3V0dWJlLmNvbS9lbWJlZC9IRUI2Yk9VWEFubyIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGdlc3R1cmU9Im1lZGlhIiBhbGxvdz0iZW5jcnlwdGVkLW1lZGlhIiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW49IiI+PC9pZnJhbWU+[/video_player]

Videon ovan visar bara en del av den funktionalitet som blir tillgänglig.

Tidigare har LinkedIn gjort en undersökning och kommit fram till att 78% av sociala säljare säljer mer än sina kollegor som inte använder sitt sociala nätverk. När mer avancerade CRM stöd integreras med LinkedIn kommer siffran öka.

Läs om ett case där en kund gått från 17 tim till 1 tim insats per kund genom att jobba med relationer på LinkedIn

Olle Leckne hjälper företag och individer att utveckla sina nätverk och affärer med hjälp av LinkedIn och social selling. Sedan en tid hjälper han företag att studera de köpresor som pågår för att möta de digitala köparna på nya sätt.

1 reaktion på ”Ge relationerna din uppmärksamhet”

  1. Pingback: Microsoft is improving sales thanks to LinkedIn and CRM integration - Selling Socially

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.