B2B försäljning bygger på väl fungerande nykundsbearbetning och besöksbokning

Några av de mest angelägna frågorna för säljchefer är:

  1. Hur generera fler leads?
  2. Hur boka möten effektivt?
  3. Hur hantera digitaliseringen?

Nykundsbearbetning och besöksbokning. Digitaliseringen har i grunden förändrat förutsättningarna för kundbearbetningen och mötesbokningen. Det är tre faktorer som behöver beaktas:

Kunderna är intelligenta och välinformerade 

Köparna väntar inte på att uppringda av säljare. De söker själva efter lösningar på sina behov.

Svårare boka möten 

Beslutsfattarna är upptagna och ovilliga att prata med personer de inte känner. De ringer själva upp leverantörer när de är köpmogna.

Mötas på köpresan

Som säljare och marknadsförare kan man möta köparna i sociala media där köparna söker och diskuterar sina problem och frågar om råd i nätverket.

Nya strategier för nykundsbearbetning

Möt kunderna där de är och de flesta B2B köparna finns på Linkedin. På Linkedin läser köparna intressanta artiklar, skriver inlägg, diskuterar i grupper och utvecklar sin nätverk av professionella kontakter. Som säljare och marknadsförare kan du bli en av deras kontakter.

Hjälp kunderna köpa. Ge akt på köpprocessen. Läs det som företag publicerar, kommentera och du kan komma att bli kontaktad och rådfrågad. Den kan bli tvärtom, mot vad du är van vid, köparen som bokar första mötet. Köparen är motiverad och driver processen.

När hela företaget engagerar sig blir kontaktytan med köparna och kunderna större. Fler köp uppkommer genom kontakt med kundservice.

Läs om säljverktyget sales navigator

https://selling-socially.com/linkedin-sales-navigator-ar-ett-saljverktyg/


Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.