LinkedIn™ Sales Navigator är ett säljverktyg som du kan få tillgång till genom att uppgradera till ett premium abonnemang.

Vill du lära mer om hur du använder LinkedIn™ som säljverktyg kan du gå Social selling utbildningen eller köpa ett individuellt utbildningspaket.

Lönar det sig att uppgradera från Premium till Sales Navigator?

Den frågan har jag fått flera gånger. Svaret är nästan alltid ja om du jobbar med B2B, dvs försäljning till företagskunder. Låt mig föra ett resonemang och räkna på det så kan avgöra vad som är bäst för dig/ditt företag.

LinkedIn™ Sales Navigator fungerar som ett separat system som nås via menyfliken ”Go to Sales Navigator” och då öppnas en ny flik i webbläsaren. För att använda LinkedIn™ Sales Navigator i din SmartPhone laddar du ned appen.

Du har kvar ditt gamla konto (med alla kontakter och meddelandesystemet) men det blir nedgraderat till basic.

Nu räknar vi på lönsamheten:

En utgångspunkt är att det vi kommer gå igenom på workshopen, om och när du omsätter detta nya arbetssätt i praktiken, ger dig t ex 2 nya uppdrag/månad. Säg att ett första uppdrag på en ny kund är värt 20 tkr.

Kostnaden för LinkedIn™ Sales Navigator är ca 600 kr/mån och för ett vanligt premium ca 300 kr/mån. Om du har andra siffror kan du använda dem.

I jämförelsen kan det vara bra att ta med insatser för marknadsföring och att boka möten. Men det bli i stort sett samma insatser. Fördelen är att det går enklare och snabbare med LinkedIn™ Sales Navigator.

Hur som helst blir det lönsamt med LinkedIn™ om man bokar och genomför tre varma möten per vecka. Och anta att minst ett av mötena leder till uppföljningsmöten som sedan leder till affär. Beräkningen ger lite olika resultat beroende på säljcykel och ordervärde.

Om vi räknar lågt ser det ut så här:

Insatser LinkedIn™ som säljverktyg

Jag använder LinkedIn™ Sales Navigator för:

  • sökning och save av lead kundföretag ”accounts”
  • sökning av rätt kontaktpersoner ”leads” inom ”accounts”
  • leadsgenerering i och med ”potential leads” dvs lämpliga kontakter visas upp automatiskt och kan sparas för att connecta med
  • konversera med personer hos lead account företagen, som gör inlägg ”lead shares” och ”company shares” ett sätt lära känna och bli känd innan man connectar (en del av social selling).

I mitt gamla (basic) konto jobbar jag med att

  • Underhålla och utveckla mitt nätverk (connecta, meddelanden, keep in touch)
  • Marknadsföra för att bli top-of-mind (inlägg och kommentarer i grupper, företagssida och Pulse)
  • Dörröppning dvs jag ber någon av mina 1a hands connection introducera mig för leads/prospekts som jag hittat via advanced people search.

Intäkter

40 000 kr ( 2 x 20 tkr)  per månad i fakturering för uppdrag

Kostnader

600 kr/mån för LinkedIn™ premium tjänsten Sales Navigator

Bruttovinst

39 400 kr/månad

– Kostnad för nedlagd tid (räkna med att du lägger lika mycket tid som vid konventionell försäljning)

Nettovinst

Räkna ut din egen nettovinst beroende på lönekostnader.

Hur utvecklas kalkylen när du kommer igång?

När du kommit igång med det nya arbetssättet och skapat nya goda vanor blir det möjligt att boka ännu fler möten per vecka och om du tar hänsyn till att mötena blir varmare (jämfört med möten bokade genom kalla samtal) kan varje säljare omsätta 100-500 tkr/mån beroende på genomsnittligt ordervärde.

När det gäller Linkedin Corporations tjänst Sales Navigator som är ett separat system var jag irriterad inledningsvis. Främst på att det är två meddelandesystem så det kan vara lite svårt att komma ihåg var man skrivit/fått meddelandena.

Kruxet är inte pengarna utan att faktiskt införa ett nytt arbetssätt i vardagen och i ett företag, och det är denna förändring vi tar hand om i vårt erbjudande Individuellt paket med personligt anpassat lärande och träning.

Kommentera gärna

Olle Leckne, Fotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.com

 

 

 

 

 

 

 

Olle Leckne

https://selling-socially.com/nykundsbearbetning-och-besoksbokning/


Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.