Lär dig social selling och sälj mer

Lär dig social selling och sälj mer

köpprocessen

Digitaliseringen har för alltid förändrat förutsättningarna för försäljning och marknadsföring. Köparna väntar inte på att bli uppringda och få reda på företags produkter och tjänster. Köparna använder i stället sociala medier för att undersöka tillgängliga lösningar och rekommendationer inför köpbeslut.

Lär dig nytt och sälj mer

I denna nya miljö är det viktigare än någonsin att säljare anpassar sig till den nya köpprocessen och utvecklar sin sociala säljkompetens. Organisationer som anammat sociala försäljning, eller social selling, har möjlighet att påverka köparna under sin köpresa, ge dem mer värde och i slutändan öka försäljningen och lönsamheten.

Bilden på iPhonen visar Social selling score, ett mått social selling förmågan. Det stödjer lärandet av det nya genom att sammanställa allt en medlem gör på LinkedIn i ett index från 0-100. Fördelen är att du ser att ditt social selling score ökar då vet du att snart kommer dina möjligheter och försäljning också att öka och förbättras.

Läs mer om social selling score

Sluta sälj och sälj mer

Det kan verkar märkligt att du uppmanas att sluta sälja. Låt oss titta närmare på hur det kommer sig. Ett av de goda tecknen på att Social selling fungerar är att du får fler besökare på din LinkedIn profil. Det beror på att när ditt personliga varumärke blir mer känt och fler blir intresserade av vad du kan bidra med. När social selling score närmar sig 90 händer spännande saker. I mitt fall ökande antalet inkommande förfrågningar och jag fick ett uppdrag utan att ha träffat personen IRL. Läs mer om detta här.

Ett värde med social selling är fler inkommande förfrågningar

Vid traditionell försäljning är det huvudsakligen uppsökande verksamhet som leder till möten och så småningom försäljning. Vid social selling får man alltså ett välkommet bidrag till mötesbokningen via inkommande förfrågningar.

LinkedIn ökar räckvidden

Genom social selling kan du nå fler när du använder LinkedIn nätverket. En person som har 500 kontakter i sitt nätverk har ca 9-10 miljoner indirekta kontakter. Med LinkedIn avancerad sökning kan du söka och finna dina idealkunder och ta kontakt med dem.

I nästa blogginlägg kommer vi gå igenom hur du kan öka räckvidden ytterligare genom att använda Pulse, LinkedIns publiceringsverktyg. En professionell blogg som når många och var hjälp du kan bygga upp en läsekrets.

Vi hörs vidare/Olle

Olle Leckne, Fotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.com
Olle Leckne,  Fotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.com

 

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.