Skapa förtroende i nätverk

Nätverka på LinkedIn på rätt sätt för B2B-försäljning

Nätverka på LinkedIn på rätt sätt för B2B-försäljning

LinkedIn är ett kraftfullt verktyg för B2B-försäljning. Men att tanklöst skicka kontaktförfrågningar och allmänna meddelanden kommer inte att funka.

Prefer English – click here!

För att vinna i nätverksspelet måste du skapa genuina kontakter, engagera ditt nätverk strategiskt och bygga relationer som leder till försäljningsmöjligheter.

Nätverka på LinkedIn på rätt sätt för B2B-försäljning
Den vänstra delen representerar traditionellt tänk att nå alla – den högra handlar om att med linkedin kan man söka och fina rätt person

Nu till de viktiga frågorna varje B2B-säljare bör ställa sig

Låt oss fördjupa oss i frågorna som säkerställer att du får ut det mesta av LinkedIn:

1. Skapar jag meningsfulla kontakter?

Kvalitet framför kvantitet är regeln här. Anpassa förfrågningarna med en kort, relevant anledning till varför du vill connecta.

Tryck inte bara på blåa knappen och gå vidare – det är som att dela ut ditt visitkort utan att faktiskt interagera med någon på ett nätverksevent.

2. Deltar jag aktivt i relevanta grupper?

Att gå med i grupper relaterade till din bransch och målgrupp är avgörande.

Bidra aktivt till diskussioner, ge användbara insikter och positionera dig själv som en tankeledare. Människor kommer ihåg de som tillför värde, inte de som hela tiden marknadsför sig själv.

3. Engagerar jag mig med potentiella kunder?

Var inte en främling! Interagera med potentiella kunder på ett naturligt sätt.

Gilla och kommentera eftertänksamt på deras inlägg, dela deras innehåll och ge uppskattning. Det är ett subtilt men effektivt sätt att hålla sig top-of-mind och bygga relationer.

4. Använder jag LinkedIn-meddelanden effektivt?

Tänk på LinkedIn-meddelanden som ett verktyg för att fördjupa relationer, inte ett snabbt spår för att avsluta en affär.

Använd meddelanden för att följa upp en konversation, erbjuda något efterfrågat eller schemalägg samtal för att lära känna varandra.

Undvik det omedelbara säljet – det kommer sannolikt att upplevas som push’igt.

Den gyllene regeln för LinkedIn-nätverkande

Behandla människor som människor, inte bara potentiella leads.

Nätverka på LinkedIn på rätt sätt för B2B-försäljning
Nätverka på LinkedIn på rätt sätt för B2B-försäljning

Fokusera på att ge värde, bygga förtroende och genuint kontakt med andra inom din bransch.

Tre tips som förbättrar ditt LinkedIn’ande

Optimera din profil: Din profil är ditt virtuella skyltfönster. Gör den professionell, nyckelordsrik och kundcentrerad.
Skapa värdefullt innehåll: Dela insiktsfulla artiklar, företagsuppdateringar och skapa till och med dina egna originalinlägg.
Var konsekvent: Engagera dig regelbundet, även om det bara är några minuter per dag. Detta håller dig synlig i ditt nätverks flöden.

Slutsats

LinkedIn-nätverk handlar inte om genvägar och snabba vinster. Rätt nätverkande odlar professionella relationer som leder till nya möjligheter.

Fokusera på äkthet, skapa mervärde så kommer försäljningen att lossna och lyfta.

Olle kan hjälpa dig att bli bättre

Granska din nuvarande LinkedIn-aktivitet med dessa frågor i åtanke.

Identifiera förbättringsområden och börja bygga ditt nätverk strategiskt!

Nätverka på LinkedIn på rätt sätt för B2B-försäljning
Ta hjälp av Olle Leckne för att nätverka på rätt sätt för B2B-försäljning på Linkedin

TIPS: Läs om professionell rykte och hur det kan hjälpa eller stjälpa

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.