Sociala säljare tar bort pitching momentet i säljet
Sociala säljare skapar 45% fler möjligheter
Sociala säljare skapar 45% fler möjligheter. Sociala säljare engagerar nätverket i angelägna konversationer. Om de gör det bra leder det till att de blir ledande inom sitt expertområde (eller egentligen värdeområde), där de kan hjälpa till med resurser och kompetens.
Ok vadå angelägna konversationer?
Jo jag menar det som är relevant för den potentiella kunden. Är det inte relevant är det inte troligt att det blir en kundrelation av konversationen.
En konversation är mer än en presentation av en produkt eller ett koncept.
Konversationer har mer karaktären av en dialog. Då blir det mer ömsesidigt och värdefullt.
I social selling index finns det ett delindex som kalla ”engagera med insikt” som mäter hur duktig man är på engagera andra.
Kunderna längtar efter att
- bli förstådda
- säljarna ska förstå deras verksamhet
så säljarna kan hjälpa kunderna lösa sina utmaningar.
Skulle kunna vara självklart.
Men kunderna uppfattar inte att säljarna klarar av att förstå kunderna
Det blir ett gap när man frågar säljarna, som tycker att de är bra på det men det tycker inte köparna.
Frågar man kunderna, så upplever de inte att säljarna förstår dem och deras verksamhet.
Ok vad ska man göra åt det?
Ett sätt är att sluta använda kundtiden åt att pitcha.
Använda mer av tiden till att visa att man är nyfiken.
I undersökningar visar det sig att sociala säljare
- säljer mer och når sina säljmål, i 59% av fallen
- skapar fler möjligheter, i 45% av fallen